FIJN KAMPEREN MET ONZE TENT VAN BARDANI

Wil wilde eens retro gaan en kamperen was de oplossing om aan dat gevoel gestalte te geven. Mij leek het ook wel wat: Lekker rustig op een grote weide, de warme Franse avond vol met zijn eigen geluiden en een gezellig flesje goede wijn, rust, natuur. Ja dat was het ook wel voor mij. Maar, waar koop je tegenwoordig nog een goede tent in de Randstad? Alles is grotendeels gericht op caravans. Outdoor-XL met zijn nieuwe vestiging in Barendrecht leek het juiste adres. Van een kennis hadden we de tip meegekregen om eens de tenten van Bardani te bekijken. Dat kon bij Outdoor-XL en we zagen een tent die ons wel paste, de bardani Merano Prestige, met aluminium stokken. De prijs was wel even slikken: € 500 bijna. Maar ja, het was een uitstekende tent met zeer goede eigenschappen en een bijgeleverd kuipzeil zo wist de verkoper ons te overtuigen.

Met nog wat andere spullen zoals luchtbedden, elektrisch pompje gingen we voldaan huiswaarts, in de gedachte een goede koop gedaan te hebben.

De eerste nacht in Frankrijk op La Nozilliere was er inderdaad 1 van onze dromen. Rust, ruimte, warmte, goed eten en drinken, mooi sanitair. Er volgden nog 3 van zulke dagen en nachten en we hebben genoten. Tevreden keken we elkaar menigmaal aan en kwamen tot de conclusie dat we eigenlijk dom bezig geweest zijn de voorgaande jaren. dat we dit nou niet veel eerder weer hadden gedaan.

Maar ja, het avontuur riep en we hadden al voor de vakantie plannen gemaakt om naar de Picos de Europa te gaan. Een prachtig natuurreservaat in Noordwest Spanje. En het was er prachtig. Ongerepte natuur, wild in alle soorten en maten, rustige en goed geoutilleerde campings en....... de regen kwam met bakken uit de hemel. We gingen eerst richting Lourdes. Daar begon het tegen 17:00 uur enorm te gieten. Geen mogelijkheid meer om de tent op te zetten vanwege hevige onweders besloten we een kamer te zoeken. Alles volgeboekt onderweg. Uiteindelijk belandden we zo rond 22:00 uur op Spaanse grond in een hotelletje net over de grens. Men leeft daar gelukkig weer anders dan in Frankrijk, dus we konden nog makkelijk aanschuiven voor de avondmaaltijd, een biertje en een TV die op standje 15+ een soort sterrenslag vertoonde. Prima geslapen in een zonet volledig gerestaureerd hotel overigens!

De andere dag doorgereden naar het westen, onder langs de Pyreneeėn. Slechts gedeeltelijk gevulde stuwmeren, waar de campings met hun strand verloren op 400 a 500 meter van het water lagen boden een troosteloze aanblik. Doorgereden dus maar en aangekomen in de provincie Baskenland. Prachtige camping aan zee, vrij uitzicht op het water. Camping Aitzeta in Mutriku is een prima verblijfplaats.

Na twee dagen ging ook hier de lucht betrekken en moesten we door naar het uiteindelijke doel: de Picos de Europa. We vonden een alweer prachtige camping. Hebben ons geļnstalleerd: stoelen buiten, braai er bij, wijntje, hapje en..... onweer!

Mensen wat ging dat tekeer! We konden ons ternauwernood binnen verschuilen. Het water stroomde van de berg af en over onze tent. Het water sproeide als een fijne douche door het tentdoek en we keken elkaar wat benauwd aan. Uiteindelijk trok het onweer weg en konden we als een haas naar de receptie annex restaurant om daar te eten en wat op verhaal te komen. Teruggekomen bij onze tent bleek deze nog drijfnat te zijn en had de achterzijde en de zijwanden door het opspattende water de kleur van de omgeving aangenomen.

De andere dag besloten we, vanwege het aanhouden slechte weer maar weer naar Frankrijk te gaan. We vonden een kamer op 6 uur rijden van de Picos en dat was bij een boer waar we de tent ook nog in de schuur mochten drogen.

Direct bij het uitpakken zagen we al dat het mis was. Overal zwarte stippen in het doek en de lucht van schimmel. Later zou men bij Outdoor-XL zeggen dat de tent veel te lang nat ingepakt is geweest. Kamperen is dus synoniem met: wachten tot je tent droog is van de regen of de ochtend dauw, dan snel inpakken en een paar uur reizen om voor donker weer snel de tent op te zetten. trek je door, dan herhaalt zich dit spelletje. Ga je naar huis, dan moet je de laatste nacht wel iets anders verzinnen dan kamperen, tenzij je de tent thuis kunt drogen. 3 maanden hebben ze de tent onder zich gehouden om de schimmel te laten beoordelen. uiteraard onze eigen schuld. Bardani heeft nog even de andere klachten opgelost zoals die er waren: Niet aanwezig plakoog aan het grondzeil, naden van de tentzak kapot, naden van de stokkenzak kapot, slecht stiksel aan de tent heeft men zo gelaten.

Wij denken dat we beter iedere twee jaar een wat "mindere kwaliteit" ( als dat bestaat !!) tent hadden kunnen kopen dan deze shit van Bardani voor meer dan 500 Euro. En alles zonder 1 excuusje van noch Bardani noch Outdoor-XL. Heel jammer, maar het is gebeurd.

Bezint eer ge aan een Bardani begint is ons devies!

Veel kampeerplezier overigens, want het blijft wel leuk om te doen en je hebt leuke contacten!